A Hair egy egszen klnleges film, s nem pusztn azrt, mert egy musical, ami roppant eredeti mdon van megrendezve, s nem is azrt, mert a hbor, mint olyan ellen fejt ki tudatforml hatst, hanem mert egy olyan klns fenomenont is sikerlt megjelentenie a vsznon, mint amilyen a szabadsg, s ezltal egy egsz kort sikerlt sajt anyagba becsomagolni, s ksbbi korok szmra hozzfrhetv tenni. Amg a musical-ek ltalban olyan filmek, amelyek dalbettekkel rendelkeznek, addig a Hair egszen ms, sokkal inkbb nevezhet opernak, amely cselekmnyhez a zene szerves mdon hozztartozik. A Hair egy sznekbl (szcnumokbl, jelenetekbl, sznpadkpekbl) egyms mg felfztt drmai cselekmny. Minden szm egy szn. Minden jelenet egy-egy "szm", amely nmagban is cselekmnyt tartalmaz, vagy gondolatot. Ha valaki ltott mr egy klvrit, ahol egy drmai cselekmny jelenetei kln llomsokat jelentenek, tudja, milyen ez a trbe kiteregetett id, milyen ez az llomsokra bontott cselekmny. Minden llomsnl kedvnkre idzhetnk, mint egy festmny eltt egy kptrban, s amg ott vagyunk (az adott szm erejig), a cselekmnynek azon a bizonyos pontjn tartzkodunk. Valahogy gy pl fel a Hair.
A Hair maga, ami hajat jelent, a hbort ellenz fiatalok hossz hajt jelentette, amely a trsadalom bigott rtegei, illetve a trsadalmi igazsgtalansgok ellen val lzadst jelkpezte. Az let normlis menete az volt akkoriban, hogy rendezett klsvel elmenni egyetemre, majd munkt keresni, s bellni dolgozni, beszllni a rendszerbe, akrmirl szljon is az. A rendezett kls a rvid hajat jelentette, s ha valaki nem felelt meg ennek a kritriumnak, ellkte magtl a lehetsget, hogy a trsadalomba problma nlkl illeszkedjen. A film egyik bevezet jelenete egybknt a trsadalomba val illeszkedstl totlisan idegen, meglehetsen vakmer tettet brzol. Nhny hossz haj fiatal felolvassa a katonai behvjnak a szvegt, amely a trvny erejvel ktelezi ket arra, hogy bevonuljanak katonai szolglatra, majd ezutn nneplyesen elgetik, kivonva ezzel magukat a trvny hatlya all. Egy ilyen nyitjelenetnek a jelentsgt felbecslni is meglehetsen nehz. Szembenlls az egsz trsadalommal, mindennel, amit az adott trsadalom kpvisel. Mindezt mirt? Azrt, mert nincs bennk elg flelem az engedelmessghez, az egyttmkdshez, s ezrt kimondjk, hogy semmi kedvk elmenni Vietnmba a frontra, s msoknak is ugyangy azt javasoljk, hogy ne menjenek oda.
Ez a gondolat szmunkra borzasztan tvoli, szinte elrhetetlen, hiszen napjainkban a nyugati hadseregek zsoldosokat alkalmaznak, az amerikai katonk heavy metal-t bmbltetnek a tankokban, s baromira lvezik, hogy hborban vesznek rszt, imdjk a fegyvereiket, s bkeidben is gy mszklnak az utckon, mintha bevetsen lennnek. A hbor azonban nem mindig volt ilyen (s az emberek sem). Azok a vicces kis figurk fekete-fehrben, akik rgimdi felszerelsben, golyllmellny nlkl rohangltak hban, srban, fagyban, addig, amg egy lvedk le nem tertette ket, hogy onnantl egy holt test dszleteknt szerepeljenek a nmafilmben. k olyan emberek voltak, mint Tom Hanks a Ryan Kzlegny Megmentsben, tanrok, hivatalnokok, mrnkk, munksok, htkznapi emberek, akiket vagy behvtak szolglatra, vagy maguktl jelentkeztek frfias indttatsbl. A hbor, a front egyszeren embertelen szituci, egy parancsnok gy dnt, hogy valahol keresztl kell menni, s az illet emberek fogyeszkzknt hullanak, mint az ptiparban a frfejek, s nem hogy hbort nem nyer senki a halluk rvn, de mg taln egy csatt sem.
rlt, s abszurd szituci, hogy valakitl elveszik az egynisgt, a sajt ruhjt, a sajt akaratval val rendelkezst, s onnantl a sok egyforma ruhba bjtatott emberrel egytt kell rohannia a biztos hall s a gyilkols fel. Ha valaki vletlenl arra bredne, hogy ilyen helyzetben van, elmondhatn, hogy ez a vg, kiszllni nem tud, mert vagy az "ellensg" lvi le, vagy a sajt hadserege, parancs-megtagadsrt. Ha valaki kicsit is belegondol, rjn, hogy nem j dolog ilyen helyzetbe keveredni. Radsul mirt akarna valaki lelni valakit, csak azrt, mert vietnmi? rtott az a szemly valamit neki? Semmit. Akkor minek lje le, csak azrt, mert kis Bush egyik eldje ezt parancsolta neki? rltsg. Ilyenben jobb nem is rszt venni. Az LSD nev szert egybknt pont olyan cllal fejlesztettk ki, hogy harcra, gyilkolsra kptelenn tegye azokat, akiknek a szervezetbe bejutott. Egy vegyi fegyver akart lenni - a hbor ellen. Azrt ez elgg szp utpia. Egy tudatllapot, amely vget vet a mszrlsnak.
A film egy oklahomai src (Claude) utazsrl szl New York-ba, ahol nkntesnek kszl jelentkezni a Vietnmi hborba. Claude, a vidki src szges ellentte a New York-i hippy trsasgnak, lkn Berger-rel. Claude keveset beszl, keveset gondolkodik, egyszeren csak teszi, amit tennie kell. Berger s trsai egy kommunban lnek, nincs pnzk, de ez nem rdekli ket, szabadok, s gy vlik, nincs okuk szgyenkezni, hiszen szerintk azok a sznalmas alakok, akik a bankokban, meg a hivatalokban dolgoznak. A szabad New York-i srcokat mlysgesen felkavarja Claude elszntsga, hogy felttlenl Vietnmba akar menni, hogy ott aztn jl megvdje a hazjt (s nem arrl van sz, hogy vietnminak kpzeli magt). Szmos olyan filmet lthattunk mr, amelyben egy nnek udvarolnak, s az a cl, hogy a n a kezdeti kemny s rideg llaspontjtl eltvolodjon, felengedjen, s vgre tadja magt az rzseinek. Itt most ebben a hagyomnyosan ni szerepben Claude-ot talljuk. az, akit a kis csapat, Bergerrel az len megprbl valahogy felmelegteni, megenyhteni, hogy nyljon ki vgre, s legyen nmaga, vljon nmagv, akrmit jelentsen is ez.
Isteni, lecsiszolt, lnyegretr dramaturgia ez. A srcok a tolerancia s az egyetemes rokonszenv rvn nemcsak megkedvelik, nemcsak elfogadjk Claude-ot, annak ellenre, hogy az vkkel teljesen ellenttes mdon ltja a vilgot, de felelsnek is rzik magukat rte, mint a bartjukrt, gy addik az tlet, hogy legalbb szerezzenek neki egy emlkezetes j napot New Yorkban. Az is az tlet rsze, hogy keresztlhgva az sszes trsadalmi korltot, sszehozzk egy helyi milliomoslnnyal, aki Claude szmra a vgtelenl tvoli, abszolt elrhetetlent jelenti.
Claude-nak szmos dolgot kell elfogadnia, amit mint szletett oklahomai, nem knnyen tud feldolgozni. Elszr is ott van a meleg-kinzet src a csapatban, aki inkbb a lnyokat szereti, de Mick Jagger-t nem rgn ki az gybl. Aztn ott van az a lny, aki nem tudja, hogy most fekete, vagy fehr gyermeket vr - mindez meredeken tkzik az oklahomai erklccsel. Vgl ott van Berger, a spiritulis vezregynisg, aki minden trsadalmi szablyt felrg, csak azrt, mert szerinte az az letforma, amit a trsadalom mindenkire r akar erltetni, beteges, res, radsul magban foglal olyan eszeveszett rltsget is, mint a Vietnmi hbor tmogatsa, mint a bevonuls a hadseregbe. Berger nyit szma a szodmirl, fellcirl, s az sszes taburl elgg beletrafl a kzepbe. Ezt kveti egy szm a 16 ves San Francisco-i pszichedelikus szzrl, akit ppen nem tall, s aki menet kzben mr nyilvnvalan el is vesztette a szzessgt. Aztn jn egy szm a drogokrl, a felsorols jelleget ugyancsak nem nlklzve, amit a feketkrl szl jelenet, illetve szm kvet. A tudattgts teljesen szisztematikus. Ksbb pedig az I Got Life- "szm" egy manifesztum, kinyilatkoztats arrl, hogy mskpp is lehet ltni az letet, meg az ember szerept a trsadalomban. Az egsz egy felvilgost tra, egy krutazs, egy "vrosnzs" a vidki src szmra, hogy kinyljon a szeme, lssa, mirl is szl, mifle tiltsokrl, mekkora prdrirl az a trsadalom, amely szemrmes megjegyzs kzt tzezreket kld a hallba.
Akik csupn mai szemmel nzik, knnyen azt hihetik, hogy a hippik gy vannak belltva, mint Tarzan a dzsungelben, aki felette ll a civileknek. Egybknt nem, a Hair-ben (is) a hippik btrak, mert lemondanak arrl, amire mindenkinek fj a foga, az autrl, a tvrl, a porszvrl, hogy cserbe szabad s emberi letet lhessenek. Pontosan olyanok, mint Bonnie s Clyde, s mellesleg, noha mindenki gy lltja be ket, mint szerencstlen lzereket, mg Bonnie-knl is jval nagyobb fenyegetst jelentenek egy igazsgtalan (despotikus) trsadalomra, lsd egyetemi forradalmak.
Ami Milos Forman rendezst illeti, mr az elejn, Claude hajnali buszra szlls, apjtl elbcsz oklahomai jelenetvel trtnelmet rt. Pr perc, jformn szavak nlkl, s egy egsz let benne van, lepereg elttnk Claude apjnak az lete, s Claude lete is egszen eddig a pillanatig. Az Aquarius cm szmhoz tartoz nyitjelenet, a kamerba st nappal, a fekete nekesnvel mr bsgesen elegend mrtkben felszabadtja a remekl megrt forgatknyvet, gy, hogy Forman innentl akr htra is dlhetett volna. De nem tette. Forman pontosan gy viselkedett, mint a riporter, akit kikldtek egy kis helyi tudsts elksztshez, de az esemnyek magukkal ragadtk. A film minden egyes jelenetn rezni, hogy nem egy izzadsgszag "remake"-je a sznpadi verzinak, hanem egy vadij dolog szletse.
Tny persze, hogy 1979-ben a Hair mr egy majdnem 15 ves darab volt, tny, hogy Johnson, Nixon s az egsz Vietnmi hbor mr a mlt volt, a filmben mgsem ezt rezni, minden egyes jelenetbl ugyanaz a leveg rad, ami az 1969-es Woodstock-i fesztivlon volt bellegezhet. Amgy a film a darabnak meglehetsen kraatv adaptcija, mr csak azrt is, mert a szndarabbban eredetileg Calude is egy hippie volt, aki vgl elment Vietnam-ba, s valljuk be, ennl a filmbli megolds nagysgrendekkel jobb.
Forman eredetileg nyilvn egyfajta emlket akart lltani ennek a fantasztikus szndarabnak, illetve a Vietnmi hbornak, s vegyk figyelembe, hogy a Szarvasvadsz 1978-ban jtt ki, hogy az Apokalipszis Most (1979), Szakasz (1986), vagy a Full Metal Jacket (1987) vagy a Szletett Jlius 4-n (1989) filmeket ne is emltsk. Az Epe r s Vr (1969), vagy a Zabriskie Point (1970) idben tnyleg a hippie-ra szlttei, m szellemkben, jelentsgkben kicsit elmaradnak 10 vvel ksbbi testvrknl. Hogy hogy lehet ez? Ilyen a tudati fejlds, gy ltszik, ennyi id kellett ahhoz, hogy mg a htkznapi amerikaiak is kezelni tudjk a gondolatot, hogy Vietnm borzaszt volt, borzaszt nagy hiba, illetve bn.
Az jsgrk persze mindent elkvettek annak idejn, hogy ezt leleplezzk, Nixon-t is ppensggel jsgrk buktattk meg (illetve a httrben Mly Torok). gy ltszik, ennyi id kellett ahhoz, hogy ezzel a traumatikus lmnnyel kezdeni tudjanak valamit. Mindenesetre Milos Forman "emlkm lltsa" roppant nagy szelet kavart vilgszerte. Forman annyira mesterien ptette meg ezt a filmet, hogy brki, aki megnzte, egsz egyszeren egy fura idtripen vehetett (s vehet ma is) rszt. Mesterien keverte a (nyrs) polgri elemeket a fktelen, vad s szabad megoldsokkal. Egyrszrl ott vannak sasszz lovak, a lbaikkal dobog bizottsgi tagok (melyekkel Forman a modoros vgjtkok szmra iskolt teremtett), msrszt ott vannak az olyan felvtelek, amikor a kamerba belest a nap, mi pedig visszareplnk az idben - egsz 69-ig, egsz Woodstock-ig. A nem zens jelenetek is mesteriek, ezeket a roppant ersen hullmz rzelmek jellemzik, amihez a zene momentn hinya kln drmai hatst ad hozz. Az egsz azonban nem annyira mestersgbeli, szakmai teljestmny, hanem sokkal inkbb egy dnten spiritulis tett.
Milos Forman-t felszabadtotta a zene, a darab, Woodstock s a hippie ra, pedig most cserbe felszabadtotta a darabot, mgpedig egy megkerlhetetlenl klasszikus filmm. 1980-ban Oscar-ra mg csak nem is jelltk a Hair-t, a Golden Globe-on pedig mg a legjobb musical/vgjtk kategriban sem nyert. Mellesleg a legjobb drma djt is akkor a Kramer Kontra Kramer nyerte meg, szemben az Apokalipszis Most-tal (!). Ennyit ezekrl a djakrl, illetve ebbl is ltszik, hogy br mr 1980-at rtunk, abszolt felszabadt s forradalmi tett volt ezt a filmet ltrehozni.
Br manapsg a zene, amit millik hallgatnak, mg ritmusban sem hasonlt a Hair zenjre, br manapsg a drogokrl tudjuk, hogy a klnfle maffik pnztrcjt gyaraptjk, szervezetnkbl pedig vtizedekig nem rlnek ki (itt termszetesen nem a hasisra s nem a marihuanara gondolunk), tudjuk, hogy a szex vszer alkalmazst teszi szksgess, a Hair minden zben ugyangy nagyszer, felemel lmny, mint amilyen 1980-ban volt. A szabadsg (amit szemtsg "szabadossgnak" titullni), a msok irnt tpllt tolerancia, st, egyb rzelmek, a pozitv, humnus gondolkods, ltsmd sosem mennek ki a divatbl, meg ha ki is mennnek, annak is egyedl csak az illet divathullm ltn krt. Vannak rk, kultikus, klasszikus dolgok, ilyen a Hair is. Ha valaki az utols kpsorokat nzi, mr a csodlatos hang nekesn elg volna az un. katarzishoz, de a kpen ott van az a sok-sok ezer fiatal, akik abszolt pozitvan egyetlen lltss srsdnek, miszerint baromira nem kellene megtmadni ms orszgokat, s gy ltalban embereket lni, mert ez kznsges tmeggyilkossg, s br az intenzv esztikai lmnnyel vagyunk elfoglalva, kzben rjvnk arra is, micsoda fantasztikus ert kpvisel ez a film. |